onsdag 22. juli 2009

Svineinfluensa har kommet

I vinter bresket avisene seg i svineinfluensaen. De tegnet bildene av små gryntende influensavirus med forsnurret hale. Viruset som drepte alt som kom i dens vei. Alt. Selv O'Store Vesten uten noen problemer i verden kunne komme til å måtte hanskes med sykdom. Trodde slikt var forbeholdt u-land? Det gikk ikke ant å åpne en avis uten å høre om svineinfluensaen. Men så ble det stilt...

Det er godt mulig at influensaen drepte alle modige journalister som torte å informere allmenheten om saken. Kanskje angrep til og med det gryntende svineviruset ytringsfriheten? Da er det et avansert virus. Det kan også tenkes at avisen oppdaget at det blir for dumt å overdramatisere hendelsen. Tross alt ble jo aldri noen smittet i Norge.

Nå i det siste har det imidlertid igjen begynt å skje ting. Flyvende illsinte grisebaselusker har inntatt Europa. De sniker seg med flyene fra statene. Ikke betaler de flybillett heller. Og nordmenn har begynt å falle. De faller ikke akkurat som fluer. Men de faller. Og mer skal de falle. Vi, nordmenn? Syke? Går det ant?

Selv sitter jeg her med influensasymptomer og grubler over livet. Jeg vurderer om det er rette i stunden er å skrive sitt testamente. Med nærmere ettertanke tror jeg ikke studielånet mitt er nødvendig å testamentere. Jeg tenker også på hvem som burde arve AC/DC-platene mine. Men det mest riktige ville nok vært å grave den ned sammen med meg. Iallefall Back in Black. Kan ikke tenke meg en død uten "Hells Bells."

Men jeg kjenner helt klart at alt dette maset om svineinfluensaen gjør meg lettere nervøs. Nå skal det sies at hvis det jeg nå har svineinfluensa, så må det være dens ukjente bror: Guineagrisforkjølelsen.

Alt i alt så tenker jeg at det hadde vært litt bra å få griseinfluensa NÅ. For hvis man overlever, så blir man vel immun? Er det ikke slik det fungerer med sykdommer? Tro hvor deilig det hadde vært å bare vært helt immun når resten av Norge springer som livredde høns til legen, bare for å spørre etter medisiner som ikke finnes. Mens resten av Norge stopper opp fordi grisejævlene har inntatt landet, da kan jeg sitte i Oslo Sentrum med en øl og betrakte alle syke, svette, gryntende menn som sjangler forbi pubvinduet, mens de roper: "NØFF NØFF!"

1 kommentar: