onsdag 25. mars 2009

De armløse geriljakrigerne

Idag ble jeg særdeles fascinert over at geriljakrigere fra Tsjetsjenia ble tatt på tur til Norge med våpen i hand. Politiets teori er at de skulle rane noe verdifullt for å ta penger med seg til seperatistkampen i Tsjetsjenia. Dette må være det vi kan kalle nogenlunde oppsiktsvekkende nyheter. Men det var ikke dette som fascinerte meg.

Etterhvert som artikkelen skred frem ble det klart at disse geriljakrigerne manglet armer. Der og da oppfattet jeg dette som en noget underfundig opplysning. Da Dagbladet begynte å omtale mennene som "De Armløse" begynte selvfølgelig smilet å komme snikende. "De armløse benektet enhver kjennskap til våpnene."

Det viste seg da at politiets teori var at "de armløse" skulle rane en bank. Nei, vent nå? Rane en bank uten armer? Hvordan foregår egentlig det? Har man med seg egen støttekontakt med handikappskilt? Hele tanken er egentlig forlokkende. Hvis jeg hadde jobbet i en bank som hadde blitt ranet av to menn uten armer så ville jeg nesten ha blitt mer opptatt av underholdningsverdien enn redselen.

I alle tilfeller burde mennene være lette å identifisere for politiet:
- Hadde de noen spesielle kjennetegn?
- De hadde på seg finlandshetter, så jeg så ingenting. Jo, forresten. De manglet armer.

Dermed heller jeg til å tro at på forklaringen til de "armløse" om at de ikke hadde kjennskap til våpnene. Vel, nå påstå de at de skulle ut å fiske. Nå er jeg ingen ekspert på hverken fiske eller armer. Og det er mulig at funksjonhemmede finner meg noe rasistisk nå. Men å fiske uten armer?

Og som ikke dette er nok greide selvfølgelig dagbladet.no å hente bildet som bruktes fra Tullverket, men påsto imidlertid at fotoet var fra "Tulleverket." I det hele tatt var hele saken et stort tulleverk. Til tross for alvorligheten i saken må jeg si at jeg fant underholdnignsfaktoren høy.

Disse to mennene som er beskrevet som hovedmenne hadde tilsammen 1 arm, men tre våpen. Dette bare krevde en blogg.

Artikkelen ligger forøvrig på:
http://www.dagbladet.no/2009/03/25/nyheter/tsjetenia/innenriks/vapen/sverige/5427802/

1 kommentar: